Popular

Thursday, 15 October 2020

KENAPA ADA HARGA YANG BERBEZA UNTUK AISKRIM MALAYSIA WALHAL SAMA SAHAJA PERISA NYA?

October 15, 2020 10 Comments
www.zazaazman8.com
KENAPA ADA HARGA BERBEZA UNTUK AIS KRIM MALAYSIA WALHAL SAMA SAJA PERISA NYA? 


Hey Semua !! Assalamualaikum πŸ’™


Tentu sekali kita semua tertanya-tanya kenapa ada nya perbezaan harga pada Aiskrim Malaysia padahal perisa nya semua agak sama bukan? Baiklah sebelum Za terangkan dengan lebih lanjut mengenai topik utama di atas. Jom kita mengenali dahulu pencuci mulut kegemaran rakyat Malaysia. 


Siapa saja yang tidak tahu apa itu AISKRIM MALAYSIA?! Rata2 semua rakyat Malaysia mengetahui dan menggemarinya. Aiskrim Malaysia merupakan satu produk makanan yang enak dimakan, murah dan mudah disediakan. Sejenis pencuci mulut yang sejuk beku dan berperisa dalam plastik berbentuk silinder dan mudah dimakan di mana-mana sahaja. 


Cuaca panas di Malaysia sepanjang tahun ini membolehkan ais krim sesuai dimakan sepanjang tahun. Makanan ais krim ini amat banyak dijual terutama kepada murid-murid di sekolah khususnya sekolah rendah. Tapi Za rasa sekarang ni semua peringkat umur menyukai Aiskrim Malaysia ni, kan?!


www.zazaazman8.com
photo credit : majalahpama

Teringat masa kecil dulu, pulang dari sekolah memang wajib beli Aiskrim Malaysia yang dijual di kedai bawah rumah. Dulu, perisa biasa yang Za makan cuma ada sirap bandung, asam boi, milo, oren dan sirap biasa sahaja. Harga pula hanya 20 sen hingga ke 50 sen.


Namun sekarang terdapat pelbagai perisa di pasaran, warna dan kreativiti Aiskrim Malaysia ini. Daripada perisa biasa hingga ke perisa buah-buahan, agar-agar, kacang hijau, cendol dan sebagainya. Dan harga pun boleh cecah dari 80 sen ke RM3.00. Semuanya terpulang kepada isi padu dan perisa aiskrim tersebut. 


Seperti point utama di tajuk, FLAVOUR YANG SAMA TAK SEMESTINYA GUNA BAHAN YANG SAMA. Resepi berbeza maka hasilnya pun berbeza. Sebab itulah Za nak tekankan yang masakan ini memang satu seni yang kita boleh olah dan tukar mengikut kreativiti kita sendiri. Meskipun ada 5 orang jual aiskrim malaysia perisa yang sama di tempat anda rasanya setiap satu tentu tidak sama. Masing² menggunakan resepi dan kaedah tersendiri yang berbeza.


Perbezaan nya terletak pada BAHAN, ISI PADU dan AIR TANGAN seseorang itu. 

Kita boleh tiru resepi orang tapi kita beli bahan di kedai yang berbeza pada harga berbeza. Jenama berbeza pun harga berbeza. Kadang resepi sama hasilnya tidak semestinya sama. Tangan lain² yang membuatnya.


www.zazaazman8.com
'Normal Gemok'

Begitulah juga dengan seorang peniaga Aiskrim Malaysia bernama KakSher yang Za temui di laman sosial media, ‘ Instagram ‘ ini ternyata mempunyai keistimewaan tersendiri. 


Aiskrimnya mempunyai 2 ukuran berbeza iaitu 2× 8 inci ( Normal Gemok)  dan 2 x 3 inci ( Baby Gemok ). Kenapa gemok ? sebab tengok lah ukuran nya memang besar sikit dari ukuran biasa yang kurus melidi. Baru puasssss makan kan?! πŸ˜‹πŸ˜‹ Ye ye Za sendiri yang letak nama samaran tu... hahaha baru la korang boleh teringat terngiang-ngiang Aiskrim Malaysia KakSher 😁


www.zazaazman8.com
'Baby Gemok'

Dengan resepi yang ringkas tapi istimewa , Kaksher menggunakan air masak, gula dan perisa tersendiri bagi menyediakan bancuhan Aiskrim Malaysia. Air yang telah diberi perisa dimasukkan ke dalam plastik aiskrim sebelum dibekukan.


Sesungguhnya perisa yang dibuat oleh KakSher ini tersangat enak dan menarik perhatian ramai. Antaranya ialah :

  • Jagung
  • Choki-Choki
  • Asam Boi
  • Oreo 
  • Laici 
  • Strawberry
  • Honeydew
  • Magnum 
  • Red Velvet
www.zazaazman8.com
www.zazaazman8.com
www.zazaazman8.com
www.zazaazman8.com

Jikalau anda mahu kan rasa ais krim berjenis tenusu,boleh saja pilih Jagung, Choki-Choki, Oreo dan yang lebih ‘Premium’ rasanya, tentulah Magnum dan Red Velvet. Jujur Za katakan, Red Velvet KakSher adalah antara yang terbaik pernah Za makan. Keenakan dia sama seperti anda sedang memakan sekeping kek Red Velvet tapi versi sejuk. Magnum pula tidak kurang bandingannya, bagai kan anda makan ais krim jenama Magnum yang mahal itu tetapi dalam plastik silinder dan jauh lebih murah dan memuaskan. 

www.zazaazman8.comwww.zazaazman8.com
www.zazaazman8.comwww.zazaazman8.com

Asam Boi pula KakSher sangat tidak lokek dengan biji asam boi nya yang gemuk dan berisi itu. Memang Ooommmppphhh la makan aiskrim tersebut lagi-lagi bagi penggemar asam. Sejuk dan masam. Siapa yang akan tolak kan?! 😜


Perisa yang lain pun semua sedap-sedap belaka. Anak-anak Za suka Strawberry dan Choki-Choki. Suami Za suka Red Velvet dan Jagung. Manakala Za suka Red Velvet , Asam Boi dan Magnum. Sedap sangat dan lagi nikmat bila dinikmati bersama keluarga di hari yang panas. Fefeeling gituuuuu ~~ 😍😍

Oh ya, harga ais krim KakSher untuk ukuran ‘Normal Gemok’ adalah RM1 dan ‘Baby Gemok’ pula 40 sen TETAPI untuk perisa ‘Premium’ seperti Magnum dan Red Velvet, hanya ada ukuran untuk ‘ Normal Gemok’ sahaja dan berharga RM3 setiap satu.

Hakikatnya, ais krim yang pernah popular sekitar tahun 80 dan 90-an itu masih mempunyai penggemarnya hingga kini. Kini selain diminati oleh kanak-kanak, juga mendapat tempahan untuk mesyuarat sekolah, hari keluarga dan sebagainya.

www.zazaazman8.com

Dan untuk pengetahuan ramai, Za teramat lah kagum dengan KakSher ini yang aktif membuat sedekah pada setiap hari Jumaat untuk memberi ais krim atau apa saja pencuci mulut yang dipilih pada minggu itu untuk diberikan kepada jemaah-jemaah di masjid yang dipilih. Sesiapa saja pun boleh serta sama dalam sedekah ini. 


Buat sementara waktu ini, KakSher hanya akan menjual Aiskrim Malaysia Magnum dan Red Velvet sahaja selepas ini di atas sebab-sebab peribadi. Namun begitu, jangan lah anda semua khuatir. KakSher tetap akan buat perisa lain HANYA untuk ‘event’ sahaja dengan menyediakan perkhidmatan secara pakej.


Untuk tempahan Aiskrim Malaysia KakSher yang meletops ini, boleh hubungi melalui Instagram beliau di @by.kaksher atau @emmasherrina.

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

Jadi kesimpulannya Za nak suarakan di sini, sebelum kita nak bandingkan harga ais krim dulu dan sekarang, semak lah DUA perkara ini, BAHAN dan SAIZ aiskrim. Kalau diikutkan, harga Aiskrim Malaysia ini masih sangat-sangat mampu milik kerana dengan kreativiti zaman kini mampu menghasil kan Aiskrim Malaysia inspirasi dari makanan/minuman jenama terkemuka, dengan rasa yang hampir sama, tapi harganya 4-5 kali ganda lagi murah! 


Zaman sekarang Kek Red Velvet pun boleh jadi aiskrim. Takkanlah harga 50 sen kan? Mahu citarasa baru tapi harga lama,  agak-agak ler temannnn oii πŸ˜•πŸ˜

www.zazaazman8.com

Marilah kita sokong usahawan-usahawan Aiskrim Malaysia kita yang kreatif, ikhlas dalam pembuatan aiskrim yang enak dan penuh rasa yang mewah ini tanpa prejudis, ketahui lah majoriti cuma ambil untung sikit saja. Janganlah kita berkira sangat dengan hasil dan titik peluh lelah mereka tau !!


Ingat tau ! Sokong lah peniaga lokal anda lagi-lagi di musim Covid-19 ini. Bantu mereka untuk terus menjana pendapatan demi keluarga mereka pada waktu terkesannya ekonomi tika kita semua terpaksa menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kita jaga kita ! 


Okaylah. Semoga korang tetap menjaga kesihatan dan kebersihan diri okay. Jaga jarak dan sentiasa amalkan kebersihan setiap waktu. Marilah kita sama-sama tangani Covid-19 ini sehingga tiada lagi kes. 


Jaga diri semua, duduk rumah dan jangan lupa menikmati Aiskrim Malaysia dari KakSher !!πŸ’“πŸ˜

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com
Anak2 pun menyukai aiskrim malaysia Kaksher

Terima kasih kerana sudi membaca coretan dan reviu Zaza kali ini. Harap anda berpuas hati dengan penulisan Za. Assalamualaikum dan Selamat Tinggal. Jumpa lagi daun keladi, ada jodoh jumpa lagi…. Ah giiiitttewwww 😜😍


THANKS   πŸ’“πŸ₯°
Love and rise up , 

DONT FORGET TO LIKE, SHARE, COMMENT AND SUBSCRIBE / FOLLOW πŸ‘

 Be nice, Be respectful and Be responsible.
Zazasters a.k.a MamaMonstaπŸ‘»


#aiskrimmalaysia #aiskrimmalaysiabykaksher #kaksher #malaysiandessert #pencucimulut #malaysianfoodbloggers #foodbloggermalaysia  #foodieatlarge #zfoodieatlarge #mamamonstareview #zazastersreview #welovetoeat #malaysianlifestylebloggers #stayathome #supportlocalbusiness #staysafe #supportlokal

photo credit : zazaazman , kaksher and majalah pa&ma. 

Tuesday, 13 October 2020

EAT SUSHI - MALAYSIA UNVEILS SIGNATURE SUSHI @ SUNWAY GIZA KOTA DAMANSARA

October 13, 2020 20 Comments
www.zazaazman8.com

 EAT SUSHI - MALAYSIA UNVEILS THEIR SIGNATURE SUSHI TO ALL SUSHI LOVERS @ SUNWAY GIZA, KOTA DAMANSARA 


Hey All πŸ’“

Last Sunday, I was lucky enough to get invited to be part of a media preview for Eat Sushi-Malaysia for their Signature Sushi introduction at Sunway Giza, Kota Damansara.


As a Japanese sushi enthusiast, I am delighted to be a part of this event. For those who haven’t heard of Eat Sushi, They have been running the business since 2009. Eat Sushi was started in Capalaba Central Shopping Centre, Australia. Owned 6 branches in Australia and Sunway Giza Malaysia is their FIRST overseas branch. 


www.zazaazman8.com
www.zazaazman8.com
www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com
www.zazaazman8.com
Spacious second floor for any occasion.

www.zazaazman8.com

Don’t worry guys, although they kick off their business in Aussie. The authenticity of the Japanese taste, vibe and customer-oriented service still follows the Japanese spirit. 


Beautiful Set-up with a lot of OOTD spots and cozy atmosphere for you to relax and enjoy your day nourishment with family or  just simply hanging out with friends. 


Ample of Sushi Selections from Nigiri, Maki, Gunkan and Rolls with Fresh and High Quality Ingredients at affordable prices.πŸ‘πŸ˜‰ Not forgetting the Bento's , Ramen's and Sashimi's !!


www.zazaazman8.comwww.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

What makes Eat Sushi so different from others? They aim to bring a new conception of incorporated elements of Australia and Japan ingredients into the traditional sushi recipe that satisfies anyone palates. 


Their SIGNATURE SUSHI are Unagi Rainbow Maki,Grill Salmon Rainbow Maki and Tempura Sushi Maki are to die for!! There are  variety of best Maki available for you to choose ❤️

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.comwww.zazaazman8.com


Here's the Signature Sushi Maki

  1. Unagi Rainbow Maki - Added Cream Cheese from the traditional Unagi Maki 
  2. Grill Salmon Rainbow Maki - Added Special Sauce to make it taste a bit sour.
  3. Tempura Sushi  Maki - Fried Maki with Tempura
  4. Avocado Rainbow Maki - Avocado added to make it tasty and healthy. 
  5. Grill Hotate Rainbow Maki - Crab Stick Salad mix with Grilled Scallop 
  6. Egg Rainbow Maki - Added Egg Sheet for more tasteful touch. 

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com

www.zazaazman8.com


Honest reviews from me from 6 of these Signature Sushi? Definitely the Unagi and also Avocado Rainbow Maki are to my liking . It tasted so unique and savoury.   The Sashimi are so FRESH and JUICY that you can’t stop eating πŸ’•πŸ‘Œ


For Muslim Sushi Lovers out there , NO WORRIES ! It's Pork Free and Alcohol Free.


Mama monsta APPROVED πŸ‘ŒπŸ‘ ❤️  MUST-TRY !! 


Food and Services⭐⭐⭐⭐⭐ stars !! 

Price ⭐⭐⭐⭐

Atmosphere ⭐⭐⭐⭐


Here’s the Menu for you to browse on before setting foot to this amazing Japanese cuisine ! 








Thank you for inviting me to taste these wonderful dishes, I've enjoyed myself ! I am definitely coming back with my family and friends to try out more selections in their menu!! 

.

EAT SUSHI- Malaysia

Address : A-13-G Sunway Giza, Jalan PJU 5/14 Kota Damansara, 47810 PJ, Selangor.

Reservation line : 603 7496 7318

Facebook : EatSushiMalaysia

Instagram : EatSushiMalaysia




Well thats all for now ! Thanks a bunch for reading my blog !! I hope you enjoy as much as I do πŸ˜πŸ˜˜


Have a wonderful day and always be happy!! 

THANKS FOR BEING APART OF MY READERS  πŸ’•πŸ₯°

Love and rise up , 

DONT FORGET TO LIKE, SHARE, COMMENT AND SUBSCRIBE / FOLLOW πŸ‘

 Be nice, Be respectful and Be responsible.

Zazasters a.k.a MamaMonstaπŸ‘»


#eatsushisunwaygiza #eatsushimediaevent #eatsushimalaysia #japanesecuisine #bestsushiinkl #EatLikeALocal #welovetoeat #weekendwellspent #weekendvibes #zfoodieatlarge #jalan2carimakan #foodieatlarge #foodporn #foodreview #supportbusinesslocal #zazaazman8com #foodblogger #foodiekl #foodbloggermalaysia


Photo credit : Eat Sushi Malaysia and photo owners. 


Popular Posts